Algemene Voorwaarden
Artikel 1. Definities
- Kim de Vries – de man, Virtual by Kim te Slootdorp, KvK-nummer: 93463650, wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als de opdrachtnemer.
- De wederpartij wordt in deze algemene voorwaarden aangeduid als de opdrachtgever.
- Met de overeenkomst wordt bedoeld de overeenkomst van opdracht op grond waarvan opdrachtnemer tegen betaling van honorarium en kosten werkzaamheden voor opdrachtgever verricht en waarop de algemene voorwaarden van toepassing zijn.
Artikel 2. Toepasselijkheid algemene voorwaarden
- Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, facturen, werkzaamheden, overeenkomsten en levering van diensten door of namens de opdrachtnemer waarop deze voorwaarden van toepassing zijn verklaard, en voor zover van deze voorwaarden niet uitdrukkelijk en schriftelijk is afgeweken.
- Van toepassing is steeds de laatst toegezonden versie van deze algemene voorwaarden.
- De toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de opdrachtgever wordt uitdrukkelijk van de hand gewezen.
- Deze algemene voorwaarden zijn tevens van toepassing op door de opdrachtnemer, in het kader van de overeenkomst, ingeschakelde derden, mits deze hun werkzaamheden verrichten op instructies van opdrachtnemer.
- Indien één of meerdere bepalingen in deze algemene voorwaarden op enig moment geheel of gedeeltelijk nietig zijn of vernietigd mochten worden, dan blijft het overige in deze algemene voorwaarden volledig van toepassing.
Artikel 3. Offertes
- Alle offertes, in welke vorm dan ook, gelden slechts als uitnodiging tot het verstrekken van een opdracht.
- De opdrachtnemer kan niet aan de offerte worden gehouden indien de opdrachtgever redelijkerwijs kon begrijpen dat de offerte, of een onderdeel daarvan, een kennelijke vergissing of verschrijving bevat.
- Tenzij anders aangegeven, hebben gemaakte offertes een geldigheid van 14 dagen en zijn gebaseerd op uitvoering van de opdracht onder omstandigheden die in verband met de werkzaamheden gebruikelijk zijn en gedurende normale werkuren.
- Offertes gelden niet automatisch voor vervolgopdrachten.
- Een geaccepteerde offerte zal worden geformaliseerd middels een overeenkomst van opdracht.
- Een overeenkomst komt pas tot stand op het moment dat de opdrachtgever akkoord geeft op overeenkomst van opdracht, dan wel op het moment dat de opdrachtnemer op (mondeling) verzoek van de opdrachtgever is begonnen met de uitvoering van de werkzaamheden voor de opdrachtgever.
Artikel 4. Tarieven en betalingen
- De overeenkomst wordt aangegaan voor bepaalde of onbepaalde tijd. Hetgeen dat is
overeengekomen in de overeenkomst is bepalend.
- De vermelde tarieven zijn exclusief btw, tenzij uitdrukkelijk anders vermeld. Eventuele bijkomende kosten, zoals reiskosten en materiaalkosten, worden apart aangegeven en gefactureerd.
- Elk nieuw jaar kan de opdrachtnemer besluiten om haar tarieven te verhogen met minimaal de inflatiecorrectie. Wijzigingen van het tarief zullen voor 1 november voorafgaand aan het jaar van de tariefswijziging worden gecommuniceerd naar de opdrachtgever.
- De opdrachtgever kan gebruik maken van een projectprijs, pakketprijs of los uurtarief. Indien er niet wordt gewerkt met een projectprijs en/of pakketprijs, wordt op basis van ervaring met soortgelijke projecten een schatting gegeven van het aantal benodigde uren. Aan deze schatting kunnen geen rechten worden ontleend. Het werkelijk aantal gewerkte uren zal worden gefactureerd. Bij verwacht overwerk zal de opdrachtnemer de opdrachtgever tijdig inlichten. Van alle bijkomende kosten zal gebruiker tijdig voor het sluiten van de overeenkomst aan de wederpartij opgaaf doen of gegevens verstrekken op grond waarvan deze kosten aan de wederpartij door kunnen worden berekend.
- Meerwerk wordt gefactureerd op basis van het overeengekomen uurtarief. Er zal nooit meerwerk worden uitgevoerd zonder goedkeuring van de opdrachtgever.
- Facturen dienen binnen 14 kalenderdagen te zijn voldaan, tenzij op de factuur een andere termijn is vermeld of de opdrachtgever en de opdrachtnemer iets anders zijn overeengekomen.
- Indien de opdrachtgever in gebreke blijft in de tijdige betaling van een factuur, is de opdrachtgever van rechtswege in verzuim en wettelijke rente verschuldigd. De rente over het opeisbare bedrag zal worden berekend vanaf het moment dat de opdrachtgever in verzuim is tot aan het moment van voldoening van het volledig verschuldigde bedrag, zonder verdere ingebrekestelling. De opdrachtnemer is in dat geval tevens gerechtigd haar werkzaamheden op te schorten totdat volledige betaling heeft plaatsgevonden. Deze clausule is eveneens van toepassing indien de opdrachtnemer een gegronde reden heeft om te twijfelen of de opdrachtgever zijn/haar verplichtingen aan de opdrachtnemer in de toekomst na zal komen.
- Indien de opdrachtgever in gebreke of in verzuim is in de nakoming van de verplichtingen van de opdrachtgever, komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van de opdrachtgever.
- In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling van de opdrachtgever zijn de vorderingen van de opdrachtnemer op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
- Door de opdrachtgever gedane betalingen strekken steeds ter voldoening in de eerste plaats van alle verschuldigde rente en kosten, in de tweede plaats van opeisbare facturen die het langst openstaan, zelfs al vermeldt de opdrachtgever dat de voldoening betrekking heeft op een latere factuur.
Artikel 5. Wijzigingen en annuleren van de overeenkomst van opdracht
- Indien tijdens de uitvoering van de opdracht blijkt dat het noodzakelijk is de te verrichten werkzaamheden te wijzigen of aan te vullen, passen de opdrachtgever en de opdrachtnemer tijdig en in overleg de overeenkomst aan.
- Indien de opdrachtgever en de opdrachtnemer overeenkomen dat de overeenkomst wordt gewijzigd of aangevuld, kan het tijdstip van voltooiing worden beïnvloed. De opdrachtnemer stelt de opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte.
- Indien de wijziging of aanvulling op de overeenkomst financiële en/of kwalitatieve consequenties heeft, stelt de opdrachtnemer de opdrachtgever hiervan zo spoedig mogelijk op de hoogte.
- Indien een vast honorarium, prijs of tarief is overeengekomen zal de opdrachtnemer daarbij aangeven in hoeverre wijziging/aanvulling van de overeenkomst een overschrijding van dit honorarium tot gevolg heeft.
- Indien de overeenkomst wordt gewijzigd, daaronder begrepen een aanvulling, dan is de opdrachtnemer gerechtigd om daaraan eerst uitvoering te geven, nadat daarvoor akkoord is gegeven door de opdrachtgever.
- Annulering van de overeenkomst door de opdrachtnemer of de opdrachtgever is
schriftelijk/elektronisch mogelijk, met inachtneming van een opzegtermijn van één maand. Indien de overeenkomst door de opdrachtgever wordt ontbonden binnen 30 kalenderdagen voor aanvang van de werkzaamheden, is de opdrachtnemer gerechtigd een vergoeding te vorderen van 50% van de overeengekomen uren, maar nimmer meer dan het aantal overeengekomen uren voor het tijdsbestek van drie maanden.
Artikel 6. Informatieverstrekking en uitvoering van de overeenkomst
- De opdrachtgever stelt alle informatie die voor de uitvoering van de opdracht relevant is tijdig beschikbaar aan de opdrachtnemer.
- De opdrachtgever staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter beschikking gestelde gegevens, ook indien deze van derden afkomstig zijn. De opdrachtnemer zal de gegevens vertrouwelijk behandelen.
- De opdrachtgever vrijwaart de opdrachtnemer voor elke schade die voortvloeit uit het niet voldoen aan het in het eerste lid van dit artikel gestelde.
- De opdrachtgever dient de opdrachtnemer alle bevoegdheden te geven die noodzakelijk worden geacht om de overeenkomst optimaal uit te voeren.
- De opdrachtnemer voert de opdracht naar beste inzicht en vermogen uit. De opdrachtnemer is echter niet aansprakelijk voor het niet bereiken van het resultaat dat de opdrachtgever beoogde.
- De opdrachtnemer is gerechtigd bij de uitvoering van de overeenkomst derden in te schakelen. De opdrachtnemer zal hierover met de opdrachtgever overleggen indien een dergelijk geval zich voordoet.
- De opdrachtnemer is niet gehouden werkzaamheden uit te voeren die in strijd zijn met de professionaliteit van de opdrachtnemer of een wettelijke plicht, dan wel waarbij het recht van derden mogelijkerwijs wordt geschaad.
- Alle werkzaamheden vinden in beginsel plaats vanuit locatie van de opdrachtnemer. Wanneer na overleg werkzaamheden worden uitgevoerd op locatie van de opdrachtgever, wordt, tenzij anders overeengekomen, gebruikgemaakt van de faciliteiten van de opdrachtgever.
- Opdrachten waar een deadline aan verbonden is, dienen binnen een redelijke periode aangeboden te worden. Het dient te allen tijde aannemelijk te zijn dat de gegeven termijnen haalbaar zijn.
Beoordeling hiervan ligt geheel bij de opdrachtnemer.
Artikel 7. Overmacht
- In geval van overmacht is de opdrachtnemer gerechtigd haar werkzaamheden te onderbreken, verplaatsen of annuleren. Van overmacht is onder meer sprake indien de uitvoering van de overeenkomst, al dan niet tijdelijk, wordt verhinderd door omstandigheden waar de opdrachtnemer redelijkerwijs geen invloed op uit kan oefenen, zoals ziekte, ongevallen of brand of een ernstige storing in internet- of telefoonverbindingen.
- Indien op enig moment de opdrachtnemer voorziet dat zij de verplichtingen in verband met een geaccepteerde opdracht niet, niet tijdig of niet naar behoren kan nakomen, dan dient de opdrachtnemer de opdrachtgever hiervan onmiddellijk op de hoogte te stellen.
- Indien zich een situatie als in het eerste lid van dit artikel omschreven voordoet, of andere omstandigheden plaatsvinden waardoor de opdrachtnemer haar werkzaamheden tijdelijk niet kan uitvoeren, worden de verplichtingen van de opdrachtnemer opgeschort zolang de opdrachtnemer zich niet aan haar verplichtingen kan voldoen. De opdrachtnemer en de opdrachtgever zoeken in een dergelijke situatie gezamenlijk naar een oplossing. Indien deze situatie langer dan 30 kalenderdagen heeft geduurd zonder passende oplossing, hebben de opdrachtgever en de opdrachtnemer beide het recht de overeenkomst schriftelijk te ontbinden zonder dat er in dat geval een verplichting tot schadevergoeding bestaat.
- Indien de opdrachtnemer bij het intreden van de overmacht al gedeeltelijk aan haar verplichtingen heeft voldaan, of slechts gedeeltelijk aan haar verplichtingen kan voldoen, is de opdrachtnemer gerechtigd het reeds uitgevoerde c.q. uitvoerbare deel afzonderlijk te factureren en is de opdrachtgever gehouden deze factuur te voldoen als betreft het een afzonderlijke opdracht.
Artikel 8. Aansprakelijkheid schade
- De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade die voortvloeit uit deze overeenkomst, tenzij de schade opzettelijk of met grove schuld is veroorzaakt.
- De opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade ontstaan doordat de opdrachtnemer is uitgegaan van door of namens de opdrachtgever verstrekte onjuiste of onvolledige gegevens.
- De opdrachtgever is eindverantwoordelijk voor het controleren van de kwaliteit van de uitgevoerde werkzaamheden.
- De opdrachtgever blijft te allen tijde zelf verantwoordelijk voor het toepassen of uitvoeren van kennis of handelingen zoals door de opdrachtnemer geadviseerd.
- De opdrachtgever blijft tevens verantwoordelijk voor het voldoen aan de wet- en regelgeving.
- In het geval dat de opdrachtnemer een schadevergoeding verschuldigd is aan de opdrachtgever, bedraagt de schade niet meer dan het bedrag dat door de aansprakelijkheidsverzekering wordt uitgekeerd, dan wel dat door de opdrachtnemer in rekening is gebracht in de twee maanden voorafgaand aan het ontstaan van de schade.
- De opdrachtgever vrijwaart de opdrachtnemer tegen alle aanspraken van derden die verband houden met de door de opdrachtnemer geleverde werkzaamheden.
- In het geval de opdrachtnemer toch aansprakelijk is voor enige schade komen de volgende zaken niet voor vergoeding in aanmerking: gevolgschade, indirecte schade, geleden verlies, gederfde winst, gederfde inkomsten of andere bedrijfsschade van de opdrachtgever, ongeacht de wijze waarop deze is ontstaan.
Artikel 9. Klachten
- Klachten over offertes, facturen en/of de verrichtte werkzaamheden en geleverde diensten dienen binnen 8 dagen na ontdekking, doch uiterlijk binnen 14 dagen na voltooiing van de betreffende werkzaamheden schriftelijk aan de opdrachtnemer gemeld te worden.
- Indien van een gebrek later melding wordt gemaakt, dan heeft de opdrachtgever geen recht meer op herstel, vervanging of schadeloosstelling.
- Het indienen van een klacht schort de betaling niet op.
- Indien een klacht gegrond is, zal de opdrachtnemer de werkzaamheden alsnog verrichten zoals overeengekomen, tenzij dit inmiddels voor de opdrachtgever aantoonbaar zinloos is geworden. Dit laatste dient de opdrachtgever schriftelijk kenbaar te maken.
- Indien het alsnog verrichten van de overeengekomen dienstverlening niet meer mogelijk of zinvol is, zal de opdrachtnemer slechts aansprakelijk zijn binnen de grenzen van artikel 8.
Artikel 10. Intellectuele Eigendom
De opdrachtnemer behoudt het recht de door de uitvoering van de werkzaamheden toegenomen kennis voor andere doeleinden te gebruiken, voorzover hierbij geen vertrouwelijke informatie ter kennis van derden wordt gebracht of de rechten van de opdrachtgever worden geschaad.
Artikel 11. Geheimhouding
De opdrachtnemer verklaart al datgene waarvan zij bij het vervullen van de opdracht kennis krijgt geheel vertrouwelijk te behandelen en niet te zullen delen met derden (tenzij dit bij wet of gerechtelijk vonnis bepaald wordt). Bij de beëindiging van de overeenkomst van opdracht zullen eventuele bescheiden die in handen zijn van de opdrachtnemer, hetzij aan de opdrachtgever geretourneerd worden, hetzij worden vernietigd door de opdrachtnemer.
Artikel 12. Geschilbeslechting
- Op deze algemene voorwaarden is het Nederlands recht van toepassing. Bij geschillen is de bevoegde Nederlandse rechter bevoegd om over het geschil te oordelen, mits de opdrachtnemer en de opdrachtgever er onderling niet uit komen.
- Nietigheid van één of meer bepalingen van deze algemene voorwaarden leidt niet tot nietigheid van de overige bepalingen van deze Algemene Voorwaarden. De partijen verplichten zich terzake van de
nietige bepalingen terstond met elkaar in overleg te treden.